De afronding van de voorbelasting van Eilanden van Hain vormt een belangrijke mijlpaal op weg naar de bouw van de toekomstige woningen op de Eilanden van Hain. We spraken met Maikel van Rijn, uitvoerder bij Markus BV, over hoe de werkzaamheden zijn verlopen, wat er de komende tijd gebeurt en wat dit betekent voor de omgeving.
In week 25 startte Markus BV met de voorbereidende werkzaamheden, zoals het graven van de cunetten voor riool en de bouwblokken. Direct daarna begon het zandrijden voor de voorbelasting. Het zand is aangebracht in lagen van ca 50 cm, waarna de inklinking van het terrein strak werd gemonitord om de volgende laag aan te kunnen brengen. Het werkgebied voor het aanbrengen van de voorbelasting is groot genoeg en de zetting verliepen gunstig, waardoor het team zonder onderbreking kon doorwerken. Dit kwam zowel de planning als de uiteindelijke bouwtijd ten goede.
Maikel geeft aan dat fase 1 nu vrijwel is afgerond: "Op Busch Zuid moet nog zo’n 700 à 800 kuub worden aangebracht, ongeveer 25 centimeter. Daarna is deze fase klaar."
Bijzonder is dat het terrein integraal is voorbelast en nu de komende tijd wordt gemonitord op voldoende zetting, zodat een stevige stabiele ondergrond ontstaat voor de nieuwe wijk, voordat het bouwrijp maken kan worden gestart.
De voorbelasting wordt aangebracht met voonamelijk zand in een hoogte van ruim 2 meter om ervoor te zorgen dat de slappe ondergrond vooraf inklinkt door het gewicht van het aangebrachte zand en er een stevige stabiele ondergrond ontstaat als straks de nieuwe woningen worden gebouwd. Maikel: "De zetting is al behoorlijk gevorderd. Zodra we klaar zijn met de laatste ophoogslag, brengen we een antistuiflaag aan - een soort papierpulp - zodat het zand in de winter niet gaat stuiven. Daarna begint de echte zettingsperiode."
De zettingsperiode is berekent op een duur van ongeveer vijf tot zes maanden. Dat betekent dat de overhoogte van de voorbelasting kan worden weggehaald wanneer het het terrein voldoende is ingeklonken, naar verwachting in april/mei 2026. De exacte duur van de zetting hangt af van de metingen, van de zakbakens, waterspannings- en verplaatsingsmeters die de geotechnisch adviseur monitort, tot het moment dat hij het verantwoord vindt dat de overhoogte verwijderd kan worden.
De meest intensieve periode - het dagelijkse vrachtverkeer - ligt achter ons. In fase 2 zullen er minder transportbewegingen zijn, doordat de overhoogte zand van fase 1 doorgeschoven kan worden naar fase 2. Alleen wanneer extra zand nodig is, worden er nog vrachtwagens ingezet, maar dat betreft een kortere periode dan in fase 1. Ook ontstaat nieuw bouwverkeer voor het bouwrijp maken, en straks bouwen, van de bouw voor fase 1.
We hebben de overlast zoveel mogelijk proberen te beperken door:
Maikel: "Eerlijk gezegd had ik veel meer klachten verwacht. Maar de chauffeurs waren goed geïnstrueerd en je zag dat buurtbewoners na een tijdje zelfs begonnen te zwaaien. Dat zegt veel."
Parallel aan de voorbelasting werkt Markus aan het opknappen van de tijdelijke inrit vanaf de N203. In overleg met de gemeente wordt bekeken welke extra verkeersmaatregelen nodig zijn en de Marslaan tijdelijk kan worden ingericht voor de volgende fase.
Na de zettingsperiode van fase 1, start de voorbelasting van fase 2 met het doorschuiven van het zand uit fase 1 naar fase 2 en - indien nodig - het bijleveren van zand voor Provily Noord. Ondertussen is AM bezig met de aanbesteding van het bouwrijp maken van fase 1.
Maikel blikt tevreden terug op het proces: "Als mensen je aanspreken of een melding maken, kun je daar direct op inspelen. Zo houden we het samen veilig en overzichtelijk."
Wie precies wil weten wanneer de volgende fase start of wanneer transportbewegingen plaatsvinden, kan dit volgen via de BouwApp Eilanden van Hain. Zodra fase 2 van start gaat, wordt dit opnieuw gecommuniceerd via de BouwApp en de nieuwsbrief.
Voor meer foto's over de voorbelasting kijk op Instagram en Facebook en volg het project.
Hoofdfoto: Uitvoerder Markus Maikel van Rijn