“Blijven we hier aan de linkerkant van de Busch lopen?” “Ja we lopen richting het Provily terrein, maar kijk wel uit voor verkeer, de weg is hier smal.” We kijken dus goed voor ons uit, en dat is wat Rien van der Poel ook doet als het over de eerste activiteiten op de Eilanden van Hain gaat. Eindelijk gaat het project van de kant met de komende bouwvoorbereidingen.
Rien van der Poel is projectontwikkelaar bij AM en heeft ons uitgenodigd om een update te geven van de stand van zaken. Hij neemt ons mee naar de achterzijde van het eerste deelgebied van de toekomstige Eilanden van Hain. Het inmiddels verruigde gebied naast Sporting Krommenie.
Rien van der Poel heeft een lange carrière van ruim 28 jaar binnen het concern en daarvoor nog 12 jaar bij TBI en heeft vele mooie projecten mogen maken. Bijzondere projecten zoals het bouwen van een gevangenis in Zoetermeer, een prachtig hotel, een bijzonder kantoor langs de A12. En verder meer woningbouwprojecten in steden als Rotterdam, Den Haag, Zoetermeer, Alphen aan de Rijn en Amsterdam.
Rien: “We hebben in een zogeheten Vogelaarswijk in Amsterdam-Noord ook een heel nieuw winkelcentrum gebouwd, met daaromheen het Banneplein en de Ankerplaats. De laatste jaren ben ik met een team heel druk met de ontwikkeling van Weespersluis. Een bijzonder mooi project dat vanaf 2000 loopt en waar ik vanaf 2012 bij betrokken ben. Vanaf 2018 zijn daar de eerste woningen opgeleverd. Inmiddels zitten we daar samen met de onze partners op rond de 2000 gerealiseerde woningen.”
Kwadijkerpark in Purmerend is ook een project waar Rien aan meewerkt en sinds een jaar is daar nu ook Eilanden van Heijn bijgekomen.
Eilanden van Hain begon met een tender vanuit de gemeente Zaanstad. Die heeft AM gewonnen in 2018 vanwege een uniek concept. Rien: “Het leverde wel de nodige overlegmomenten op met de buurt, want er moest ook gekeken worden naar wat de obstakels en mogelijkheden op en rondom de eilanden zijn. Daar zijn toen aanpassingen op het plan gemaakt. Zo zijn na het burenoverleg de plannen voor een open verbindingen - door de Bush naar de Ham - helaas komen te vervallen. Het leek een mooi plan, maar de dijk waar wij nu ook overheen lopen is een onderdeel van de Stelling van Amsterdam. En dat is Werelderfgoed. Om die reden is het open vaarwater in het Provily deel uit het plan gehaald.”
Rien steekt de weg over naar de sloot langs de voetbalvelden en vertelt verder: “Boven verwachting is het bestemmingsplan zonder bezwaar uiteindelijk goedgekeurd op 13 september vorig jaar, met nog wel een amendement van de raad op de ontsluiting van het Slibkuil deel. Dat was voor ons wel het startsein om daadwerkelijk van de kant te gaan. Inmiddels zijn we wel alweer bijna zes jaar verder sinds de tender.”
De eerste woning hadden eigenlijk al gebouwd moeten zijn en het totale project had in vijf jaar gereed kunnen zijn.
“Daarom zijn mijn collega projectontwikkelaar Umut Uçar en ik daar nu bijna non-stop mee bezig”, vervolgt Rien. “Het gebied ligt al heel lang braak en dat betekent dat in de tussentijd de omstandigheden flink veranderd zijn. De bomen op de terreinen zijn gegroeid, het gebied is verruigd en flink vernat. De mogelijkheid dat er nu andere dieren (dan rond 2020) in het gebied aanwezig zijn was niet uit te sluiten. Dus moesten we opnieuw een ecologische QuickScan en ecologisch onderzoek laten uitvoeren.”
Het blijkt enorm mee te vallen, blijkt uit het recente ecologische onderzoek. Er zijn alleen roofvogels en vleermuizen bijgekomen.
“We zijn in die zin gelukkig nu wel weer een stap verder gekomen, want extra mitigerende maatregelen zijn nu niet nodig”, weet Rien. “Voor de buizerd komt een alternatieve plek. Daar zijn we samen met de omgevingsdienst mee aan de slag en het vleermuizenonderzoek rondom de Slibkuil (fase 3) loopt nog.”
Dit houdt dus in dat er gestart kan worden met de aanleg van de tijdelijke bouwaansluiting, waarvoor de vergunning voor het Provincie deel is verleend en een eerste stap is gezet om de voorbelasting van de eerste 95 woningen op Provily aan te kunnen brengen.
Rien: “De provinciale weg N203 gaan we begin november aansluiten op een tijdelijk te maken afslag. Net voorbij de geluidsmuur van de N203 en Sporting Krommenie, naar de Marslaan. De Provincialeweg wordt dan tijdens de werkzaamheden tijdelijk naar 1 baan teruggebracht om de afslag te kunnen maken. De snelheid op de N203 wordt teruggebracht tot maximaal 50 kilometer per uur. De werkzaamheden duren ongeveer 5 weken. Voor de kerst moet dat klaar zijn.”
In december kan er dus een start gemaakt worden met het uithalen van de bomen uit het broekbos op de bouwlocatie, om het gebied verder toegankelijk te maken voor de voorbelasting. “Tegen de tijd dat we daarmee starten kan Umut daar zeker meer over vertellen.”
"We zijn nu nog druk met de gemeente voor de vergunning van het gemeentedeel van de tijdelijke bouwontsluiting. En met de club van de gemeente die zich buigt over de tijdelijke verkeersmaatregelen die nodig zijn om - over de Marslaan langs Sporting Krommenie - naar de bouwplaats te kunnen rijden."
Deze werkzaamheden zullen aanvangen aan het einde van het jaar en begin van het nieuwe jaar en zullen ongeveer 6 tot 8 weken in beslag gaan nemen.
"De gesprekken met het Hoogheemraadschap (HHNH) over het dempen van de sloten en het aanleggen van duikers tussen de N203 en de Marslaan (om voldoende doorstroming te waarborgen) zijn afgerond en worden meegenomen bij het realiseren van de tijdelijke bouwontsluiting van de N203 over de Marslaan naar de bouwplaats."
We staan nog maar aan de vooravond van de eerste bouwactiviteiten en als wij naar de terreinen kijken zien we alleen nog maar een wildernis aan riet, brandnetels en broekbos.
Rien kijkt er heel anders naar. “Als ik naar dit gebied kijk kan ik alleen maar enthousiast zijn voor wat hier straks over een paar jaar ligt. Kijk je hier naar links zie je de prachtige weilanden en de Stelling van Amsterdam. De ligging van de eilanden is echt uniek. Het heeft een prachtige historie en daarnaast liggen ze dichtbij de steden Amsterdam, Haarlem en Alkmaar. Binnen 25 minuten ben je bij het bos en strand van Castricum. Het is prachtig centraal gelegen. De Eilanden van Hain is een duurzaam/klimaat adaptief project voor zowel doorstromers uit Krommenie als uit de regio. De Eilanden van Hain zullen van grote waarde zijn voor de omliggende buurten en voor Krommenie in zijn geheel.”
Kortom: Waar ooit Romeinen vanuit hun wachttoren uitkeken over de kwelders. En eeuwen later Nederlandse soldaten vochten tegen de Spanjaarden voor de onafhankelijke Nederlanden, kunnen in de nabije toekomst de nieuwe bewoners veilig de eilanden bewonen op een eigen duurzame stukje grond.